Coverfoto treinstation in Sri Lanka

Met de trein door Sri Lanka, alles wat je moet weten

Met de trein door Sri Lanka, alles wat je moet weten

Een spotgoedkope, maar misschien wel de mooiste manier om door Sri Lanka te reizen is met de trein. Er is een uitgebreid spoornetwerk in Sri Lanka en er zijn ook veel mensen die hiervan gebruikmaken. Het meest gebruikte traject loopt van Colombo naar Badulla. De meeste reizigers reizen op dit traject van Kandy tot aan Ella, met een tussenstop in bijvoorbeeld Hatton of Nuwara Eliya. Op dit traject zijn echter nog veel meer mooie tussenstops die de moeite waard zijn (en een stuk minder toeristisch).

1. Het spoornetwerk in kaart gebracht

Duizelt het je al van de namen? Dat kunnen we ons voorstellen. We beginnen daarom met een kaartje waarop het treinnetwerk zichtbaar is. Het ene kaartje is iets schematischer weergegeven, met vooral de belangrijkste stations. Op het andere (iets minder scherpe) kaartje vind je ook alle kleinere tussenhaltes.

Wil je met de trein (een stuk) door Sri Lanka, dan raden we je absoluut aan dit artikel te lezen, vóórdat je je reis gaat plannen. Dat geldt overigens ook voor ons artikel over de beste reisroute door Sri Lanka. Voor je het door hebt, mis je de mooiste plekken van Sri Lanka of nét die informatie waarvan je had gewild dat je die van tevoren had gehad.

2. Onze reisroute met de trein

Onze route met tussenstops: Kandy – Hatton – Idalgashinna – Ella.

Na een aantal nachten in Kandy te zijn verbleven, hebben we de trein gepakt richting Ella. Je kunt dit stuk in één keer afleggen, maar dit is een flinke zit (ruim 7 uur). En belangrijker nog: je mist een paar fantastische plekken. Niet doen dus.

Onze eerste tussenstop was Hatton. We hebben daar een paar mooie dagtripjes gedaan met de tuktuk. Een van de mooiste gebieden waar we in Sri Lanka zijn geweest.

Vanuit Hatton gingen we met de bus/tuktuk naar de Adam’s Peak (in Nallathaniya). Om weer door te kunnen met de trein, moesten we vanuit Nallathaniya (waar we een aantal nachten verbleven) weer terug naar Hatton. In Hatton namen we vervolgens de trein tot aan Idalgashinna. Een plek waar nog heel erg weinig toeristen zijn, maar met de meest fantastische uitzichten. Een absolute aanrader, als je iets buiten de gebaande paden wilt treden.

Ons laatste stuk met de trein ging van Idalgashinna naar Ella. Voor onze volledige reisroute, inclusief informatie over hoeveel tijd het kost om van de ene naar de andere plek in Sri Lanka te komen met het openbaar vervoer (en de kosten daarvoor), verwijzen we je naar ons artikel over de beste reisroute voor Sri Lanka.

3. Hoe koop je een treinkaartje?

Online mogelijk, maar een stuk duurder

Het is mogelijk om vooraf online een treinkaartje te kopen bij commerciële partijen. Deze kaartjes zijn (relatief gezien) wel abnormaal duur, vergeleken met de prijs van kaartje die je op de stations zelf koopt. Een ritje van Kandy naar Hatton (van ruim 2 uur) kost online ongeveer €12 en op het station in Sri Lanka €0,25. En nee, dit is geen typefout. Je betaalt eigenlijk voor de zekerheid van een zitplaats.

Mocht je met een georganiseerde reis door Sri Lanka reizen, dan zitten de treinkaartjes vaak inbegrepen bij de prijs. Je hoeft dan zelf geen kaartje meer te kopen, dat regelt je tourorganisatie.

Kopen op het station

Mocht je op eigen gelegenheid reizen (zoals wij altijd doen), dan moet je op het betreffende treinstation zelf een treinkaartje kopen.

Je kunt een aantal dagen van tevoren een treinkaartje kopen, inclusief een reservering voor een zitplaats. Deze zitplaatsreservering is relatief duur, maar absoluut gezien nog steeds spotgoedkoop (hierna lees je meer over de kosten). Een andere mogelijkheid is om op de reisdag zelf een kaartje te kopen op het treinstation. Het kaartje is dan goedkoper, maar je loopt een (grote) kans dat er geen vooraf te reserveren zitplaats meer vrij is. Je kunt overigens áltijd mee met de trein, maar je loopt dan wel het risico dat je moet staan.

Het lijkt er overigens op alsof ze niet alle zitplaatsen van tevoren verkopen, zodat je ook zonder gereserveerde zitplaats nog kans hebt op een zitplaats.

Vooral in weekenden is het erg druk, zodat het verstandig is om dan zo ver mogelijk van tevoren een kaartje te kopen (een paar dagen eerder is dan vaak al prima). Met name als je een lang traject moet afleggen, is het niet heel fijn om lang te moeten staan (of in de gang op de grond te moeten zitten).

Je zitplaatsnummer

Op je kaartje staat een zitplaats aangegeven (als je een kaartje met gereserveerde plek hebt weten te bemachtigen). Het zitplaatsnummer bestaat uit een letter en één of twee cijfers (bijvoorbeeld E41, zoals op een van onze tickets hieronder op de foto). De letter correspondeert met de wagon waarin je moet gaan zitten. Deze letters staan op de buitenzijde van de trein geschreven. Het is handig om direct bij de juiste wagon in te stappen, met name als het druk is in de trein. Het cijfer correspondeert met je daadwerkelijke zitplaats. Deze cijfers staan weergegeven bij de zitplaatsen. Vanzelfsprekend staat er geen letter en cijfer weergegeven op een kaartje zónder zitplaats.

4. Wat kost een treinkaartje?

De kosten van een treinkaartje hangen af van drie factoren:

  1. De lengte van het traject
  2. De gekozen klasse
  3. Wel of geen zitplaatsreservering van tevoren

Het kortste traject in de 3e klasse, zonder zitplaatsreservering kost ongeveer Rs 15 (€ 0,075). Het hele stuk van Kandy naar Ella kost in de gereserveerde 1e klasse ongeveer Rs 3000 (€15). Relatief duur, maar nog steeds erg goedkoop. Overigens zijn deze tickets in de eerste (of in de tweede) klasse bijna nooit te boeken, omdat ze al snel uitverkocht zijn. Reisorganisaties kopen deze van tevoren allemaal op. Wij hebben dan ook alleen maar 3e klasse gereisd, wat nog steeds vrij comfortabel was.

5. Welke verschillende klassen zijn er in de trein?

Er zijn drie verschillende klassen in de trein (foto’s hieronder):

1e klasse: aan beide kanten van de trein zitten twee zitjes. De stoelen zijn van stof en zijn naar achteren verstelbaar. Er is airconditioning aanwezig. De ramen en deuren kunnen niet open.

2e klasse: aan beide kanten van de trein zitten twee zitjes (vergelijkbaar met Nederland). De stoelen zijn van leer/plastic en zijn naar achteren verstelbaar. De ramen en deuren kunnen open. Perfect voor leuke foto’s.

3e klasse: leren bankjes, met aan de ene kant een tweezits en aan de andere kant een driezits. Niet erg ruim, maar niet onprettig. Het is wel aan te raden om bij het kopen van je kaartje aan te geven dat je graag op een tweezits bankje wil zitten. De ramen en deuren kunnen open. Perfect voor leuke foto’s.

In alle klassen zijn zitplekken te reserveren, vaak ook in de 3e klasse. Als je er maar op tijd bij bent. De goedkoopste klassen verkopen altijd sneller uit. Wij reisden altijd 3e klasse, waarbij we een aantal keren op tijd waren voor een zitplaatsreservering.

Je hebt in bepaalde treinen ook een observatiewagon (‘observation deck’). Deze plaatsen zijn snel uitverkocht, maar zouden wij je ook niet aanraden. Als je de échte treinbeleving wil, dan moet je in een wagon gaan zitten waarvan de ramen en deuren open kunnen. In het observation deck (en vaak ook de 1e klasse) is dat niet mogelijk.

Hieronder een korte impressie van de verschillende klassen (vlnr/vbno: 1e, 2e en 3e klasse)

6. Welk soort treinen zijn er?

Kort gezegd zijn er twee soorten treinen: de rode stoptreinen (ook wel special trains of good trains genoemd) en de blauwe intercity’s (ook wel express trains genoemd).

Zoals de naam al doet vermoeden, stoppen de stoptreinen op meer stations. Die trein gaat dus ook trager. Soms ontkom je er niet aan om deze te nemen, als je ergens wilt uitstappen waar de intercity niet stopt of als de vertrektijd je nu eenmaal beter uitkomt. Om het nog wat lastiger te maken, stoppen bepaalde intercity’s ook vaker dan anderen. Vraag bij het kopen van een kaartje dus goed na of de trein die je wilt nemen ook stopt op jouw gewenste station. Bij alle loketten wordt redelijk goed Engels gesproken, zodat het kopen van een kaartje bijna altijd (in ons geval één keer niet) goed gaat.

Volgens de informatieborden op het station in Kandy zijn er ook slaaptreinen. Anders dan informatie over de prijs, is ons hierover verder niets bekend.

7. Treintijden en trajecten trein in Sri Lanka

Trajecten
Nog los van het noorden (waar wij niet zijn geweest), kan je een groot stuk van het zuidwesten/midden van Sri Lanka met de trein reizen. De trein rijdt van Colombo, via Kandy en Ella, naar eindstation Badulla. Verder is er een traject dat loopt van Colombo, via de kust, naar de zuidelijke plaats Matara. Je ziet deze trajecten goed weergegeven op de kaarten van het spoornetwerk aan het begin van dit artikel.

Treintijden
Hieronder vind je een aantal borden met treintijden in Sri Lanka, vanaf verschillende stations. In de tekst in de foto hebben we voor de duidelijkheid het beginstation erbij gezet (tekst wordt zichtbaar als je over de foto beweegt met je cursor). Scroll even door alle foto’s, misschien heb je er iets aan. Klik op de foto voor een grotere weergave. Er zit ook een aantal borden tussen waarop de prijzen staan voor verschillende trajecten. Eén foto is met bustijden (let hier dus op).

Afhankelijk van met welke trein je rijdt en in welke klasse, is het niet alleen goedkoop en mooi, maar ook erg comfortabel om met de trein door Sri Lanka te reizen.

8. Online informatie over de dienstregeling

Meer informatie over de verschillende trajecten, inclusief treintijden vind je online bijvoorbeeld via de volgende kanalen:

De officiële website: op de officiële website van de Sri Lankaanse spoorwegen kan je op traject en datum zoeken. Je vindt hier informatie over de tijden en de prijzen. Los van deze ‘zoekfunctie’, is de verdere informatie op deze website overigens vaak niet in het Engels (als de links überhaupt al werken). Vaar niet blind op de gegeven tijden. Check dit altijd even bij het treinstation zelf.

Visit Sri Lanka Tours: Scroll op de website iets naar onderen, voor een lijst met trajecten, tijden, treintype en klassen. Wees ervan bewust dat deze lijst niet compleet is, dat de 3e klasse daarin als optie ontbreekt én dat de prijzen veel hoger liggen dan de prijzen die je op het station zelf betaalt.

Seat61: op deze website vind je veel nuttige informatie. Inclusief links naar externe websites.

– De app Sri Lanka Train Times: deze app is erg handig voor vertrektijden, reisduur en prijzen, als je dit even snel op je telefoon wilt opzoeken. Zie hieronder voor meer info over deze app.

Let wel op: de prijzen van de treintickets bij (commerciële) online aanbieders liggen vele malen hoger dan de prijs die je daadwerkelijk betaalt op het station zelf in Sri Lanka. Zie eerder in dit artikel onze informatie over hoe je een treinkaartje kunt kopen.

9. De app voor treinreizen in Sri Lanka (dienstregeling)

Er is ook een trein-app die je kunt downloaden. Deze heet: Sri Lanka Train Times. In de app vind je alle treintrajecten en tijden waarop de trein rijdt. De ticketprijzen voor de 2e en 3e klasse zijn hierin ook zichtbaar.

Deze app is goed bruikbaar ter indicatie, maar we adviseren je om hier niet blind op af te varen. In sommige gevallen kloppen de vertrektijden namelijk niet helemaal met de tijden die op de treinstations zelf hingen. Onze eigen ervaring is dat de tijden op de treinstations zélf in elk geval juist zijn. Als je de luxe hebt, check dit dus altijd even bij het station.

Handig om te weten: in de app wordt de plaats ‘Ella’ als ‘Elle’ weergegeven, dus met een ‘e’ op het einde.

10. Aan welke kant van de trein kan je het beste zitten?

Het is een veel gestelde vraag: aan welke kant van de trein heb je het beste uitzicht.

Het antwoord is simpel: er is geen beste kant van de trein. De ene keer heb je namelijk links mooi uitzicht en kijk je aan de rechterkant tegen een rotswand aan en de andere keer is het andersom. Aan beide kanten van de trein kom je dus voldoende aan je trekken.

Daarbij komt, dat je in de trein (tenzij het héél erg druk is) gewoon kunt lopen. Alle treindeuren en -ramen staan open (in de 2e en 3e klasse), zodat je je niet in onmogelijke posities hoeft te wringen om een mooie foto te maken. Soms moet je wel even geduld hebben, omdat er andere mensen in de deuropening staan.

11. Uit de trein hangen, let op

Officieel mag je niet uit de trein hangen, maar de meeste conducteurs gedogen dit wel. Een enkele keer zijn we teruggefloten (zonder verdere problemen), maar meestal doen ze hier niet moeilijk over. Alle locals zitten ook gewoon in de deuropening, met hun benen naar buiten gehangen.

Als je eenmaal in de deuropening staat voor het perfecte plaatje, let er dan wel goed op dat je je aandacht voor de omgeving niet verliest. De trein rijdt namelijk soms door een smalle tunnel. Als je dan net met je rug naar de rijrichting staat, dan kan dit nare gevolgen hebben. Dit geldt trouwens ook voor uitstekende takken, bruggen waar je overheen rijdt en bijvoorbeeld metalen palen met borden.

Bij de meeste deuren zit ook een metalen beugel aan de binnenkant. Het is verstandig om je daaraan goed vast te houden. De trein kan namelijk vreemde bewegingen maken en ondanks de geringe snelheid van de trein, val je hier zo uit.

Het is dus even goed opletten, maar dan heb je wel een fantastische en unieke treinervaring.

12. Welke faciliteiten heb je op de treinstations?

Winkeltje
Op alle treinstations waar wij zijn geweest was een winkeltje aanwezig (dan wel op het perron, dan wel net iets buiten het station). Je kunt daar in elk geval water, frisdrank, koekjes en snoep kopen. Dit is genoeg om de treinreis door te komen. In de intercitytrein zit overigens ook nog een restauratiewagon.

Toilet
Op ieder station waar wij zijn geweest was een toilet aanwezig. Deze kan je vinden aan de perronzijde van het station. Op de meeste stations heb je speciale wc’s voor buitenlanders, met een normale wc-pot. Wc-papier is hier niet aanwezig en zit dan ook standaard in onze reisuitrusting. De wc’s zijn relatief schoon.

Wachtruimte
Er zijn vaak voldoende zitplaatsen aanwezig op de treinstations om een eventuele wachttijd te overbruggen. In ons geval reed de trein overigens bijna altijd volgens dienstregeling weg, zodat we niet vaak hoefden te wachten. Geen idee of we geluk hadden of dat ze hier vrij stipt zijn. We denken het eerste, want onderweg liepen we vaak wél vertraging op.

13. Verdere praktische informatie over de trein

Eten en drinken

Mocht je niet voldoende eten of drinken hebben meegenomen in de trein, dan is er zeker geen man over boord. In de intercitytrein zit namelijk sowieso een restauratiewagon, waar je eten (in elk geval chips en koekjes) en drinken (in elk geval water, frisdrank en koffie/thee) kunt kopen. De prijzen zijn niet hoog.

In de stoptreinen leek geen restauratiewagon te zitten. In alle treinen lopen wel vaak mannetjes rond met snacks. Ook op meerdere tussenstation lopen er vaak mannetjes langs de trein, om eten en drinken te verkopen door het treinraampje. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je honger lijdt in de trein.

Bagagerekken

Alle treinen hebben boven de zitplaatsen ruime bagagerekken, waar je je koffer/backpack in kunt doen. Het wordt wel aangeraden om je bagage goed in de gaten te houden. Dit werd ons ook een paar keer gezegd door de conducteurs. Wij hebben zelf overigens niets gehoord over gestolen bagage in de treinen hier.

Toiletten

In iedere trein zitten meerdere toiletten (in iedere wagon in elk geval één), zowel in de intercity- als in de stoptreinen. Wij hebben iedere keer schone wc’s gehad (en we hebben toch meerdere trajecten afgelegd). Zoals we iemand treffend hoorden zeggen: ‘er is geen wc-papier, maar ze zijn schoner dan bij de NS’. Uiteraard kunnen we niet beloven dat ze áltijd schoon zijn.

De meeste treinen hebben zowel gewone wc’s (met wc-pot) als de welbekende ‘gaten in de grond’. Mocht je specifiek op zoek zijn naar een van deze varianten, check dan dus even een paar wc’s.

Airconditioning

Alleen in de 1e klasse is het mogelijk om een wagon met airco te krijgen. In de andere klassen hangen ventilatoren aan het plafond. In die klassen staan ook alle ramen en deuren open voor de ventilatie.

Wij reisden in januari (in het hoogseizoen en met warm weer) en hebben het niet (te) warm gehad in de 3e klasse (waar we de meeste keren in zaten). Met name tijdens het rijden waait het namelijk goed door. Zoals we al eerder schreven: een wagon met airco betekent dat de ramen en deuren gesloten zijn. Hierdoor mis je een groot deel (en misschien wel het grootste deel) van de treinervaring in Sri Lanka. Ons advies is dus om gewoon lekker in de 2e of 3e klasse te reizen.

Ook interessant

31x typisch Sri Lanka, handig om vooraf te weten
De beste reisroute voor Sri Lanka
Beste reistijd Sri Lanka
8 leuke dingen om te doen in Ella
Ella – Treinen spotten bij de Nine Arch Bridge
8 leuke dingen om te doen in en rond Kandy
6 heerlijke en typische gerechten uit Sri Lanka

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.